Om

REPORTAGE: STHLM
Litteraturen möter verkligheten under våren 2013. Vi ville att romanläsningen skulle bli levande och att arbetet med att skriva texter kopplade till romanerna skulle bli kreativt. På REPORTAGE:STHLM kommer litteraturens Stockholm möta verklighetens i text och bild. Vi kommer att läsa Stockholmsskildringar och göra reportage från de delar av staden som litteraturen beskriver. Är Per Anders Fogelströms Södermalm sig likt idag och vad skulle Elin Wägner säga om dagens Norrtull? Syftet med reportgen är att andra ska bli nyfikna på att läsa böckerna och våra reportage vänder oss till potentiella läsare av romanerna.

Vi som gör reportagen är elever i en humanistklass på gymnasieskolan Södra Latin i Stockholm. Genom arbetet med REPORTAGE: STHLM hoppas vi uppfylla följande mål i kursen Svenska 2:
  • Att utveckla kunskaper om språkriktighet i text samt förmåga att utforma texter som fungerar väl i sitt sammanhang.
  • Att utveckla kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt.
  • Att utveckla förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa.
  •  Att utveckla kunskaper om centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang.
  • Att utveckla förmåga att läsa, arbeta med och reflektera över skönlitteratur från olika tider och kulturer författade av såväl kvinnor som män samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa.

Arbetet med wepplatsen tangerar också läroplanens syn på kunskaper som eleverna ska nå under sin utbildning. I läroplanen för gymnasieskola 2011 står det nämligen att eleven under sin skolgång ska få möjlighet att:
  • reflektera över sina erfarenheter och sitt eget sätt att lära
  • lösa praktiska problem och arbetsuppgifter
  • lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
  • söka sig till saklitteratur, skönlitteratur och övrigt kulturutbud som en källa till kunskap, självinsikt och glädje
  • använda bok- och bibliotekskunskap och modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande

Upphovrätt
Arbetet med REPORTAGE: STHLM bedrivs på skoltid, på lektionerna i svenska under februari och mars 2013. Eleverna producerar allt material på bloggen, bilder såväl som text. Jag som lärare ansvarar för planeringen och för att tydliggöra uppdraget. För att förhindra plagiering har vi gått igenom vad en Creative Commons-licens är och hur man använder material som delas enligt licensen. Vi har ockå kommit överens om att materialet på bloggen delas under Creative Commons-licensen (by) om inget annat anges. Innan texterna publicerar på bloggen har de skannats via Urkund.

Välkommen hit!

Eleverna i Hu2b och svensklärare Josefin Hellman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar