torsdag 28 mars 2013

Hötorget stod kvar när Stockholm försvann


Hötorget stod kvar när Stockholm försvann

Elvaårige Reine åker aldrig till kollot på Barnens Ö som hans mamma har skrivit in honom på. Istället spenderar han några veckor ensam under sommarlovet i ett sjuttiotalets Stockholm för att fundera ut svar på livets väsentliga frågor sista sommaren som barn. PC Jersilds klassiker Barnens Ö från 1976 är en fantastisk berättelse som samtidigt skildrar ett Stockholm som inte längre finns. Jersilds Stockholm är nästintill oigenkännligt för dagens ungdom, trots att det utseendemässigt inte skiljer sig mycket från 70-talets glada dagar.
Reine var alltså ensam, elva år i staden. Det första han gjorde var att i sommarhettan sätta sig på den lilla trappavsatsen utanför Konserthuset och blicka ut över Hötorget. Han såg PUB, han såg torghandlarna som packade upp sina varor. Sommarlovet hade börjat och Reine hade inte ett problem i världen.
Mer än 30 år senare sitter snart elvaåriga Stina Järnek och jag på samma trappsteg och ser samma saker som Reine såg då. Hon har desto fler problem. Det är en kväll i mitten av mars och vintern håller oss fortfarande i sitt grepp, hela trappavsatsen är täckt av ett centimetertjockt hölje av nyfallen pudersnö. Till och från blåser isande vindpustar oss i ansiktet och river oss i kinderna. Den fallande snön yr vilset omkring innan den landar på trappavsatsen vi sitter på. Torgstånden lyser fortfarande i mörkret. Torghandlarna själva håller på att packa ihop för dagen och är påpälsade i stora mössor och varma jackor. De ser mest ut att vilja komma hem; fort, bort från kylan. Stämningen på Hötorget är sådär. Det är en sån där dag när medelålders män poängterar hur värdelöst klimatet är i Sverige och frågar sig varför de inte har flyttat till Spanien för längesedan. Det är en sån där dag då ett soldränkt, Stockholm i en kokande juni-värme i mitten av sjuttiotalet känns otroligt, otroligt avlägset.
Stinas första reaktion när jag berättar om Reines äventyr är förvirring. Hon förstår knappt vad jag pratar om. Överlevde han helt ensam? Vad är det för värld? Jag förstår henne. När jag läste boken var det första efter halva boken som jag insåg att det inte bara var ett fantasiland som PC Jersild ville beskriva; det handlade ju faktiskt ju om sjuttiotalet.
Det Stockholm och det klimatet Reine levde i känns för oss unga idag otroligt avlägset. När jag läste boken tänkte jag om och om igen att en elvaåring inte kan överleva ensam flera veckor i sträck utan någon som tar hand om den. Min elvaåriga syster Stina verkar instämma. Hon tror dessutom inte att hon skulle lyckas gömma sig under en hel sommar. Någon vuxen som frågar om ens föräldrar kommer man väl förr eller senare stöta på, resonerar hon. Hon undrar också varför ingen annan vuxen hittade Reine och tog hand om honom.
Bengt af Kleens artikel i Sydsvenskan tar upp precis detta, hur Jersild i Barnens Ö kritiserar sättet den dåvarande föräldragenerationen behandlade sina barn. Han menar att barnen i Reines värld väldigt ofta glömdes bort av samhället och att föräldrarna inte tog sitt ansvar. Huruvida detta faktiskt stämde är svårt för mig att avgöra. När jag frågar min pappa, som 1977 var 10 år och rimligtvis borde ha någon slags uppfattning svarar han kort och gott nej. Så hade det inte varit för honom i alla fall. Om detta beror på att min pappa istället för att vara uppvuxen i Stockholm med omnejd istället bodde i en förort till Växjö, eller på att PC Jersild helt enkelt överdriver sin kritik ska jag låta vara osagt. Idag är det tydligt att en elvaåring ensam under sommarlovet till trean skulle vara otänkbart, i alla fall för snart elvaåriga Stina. Att min lillasyster skulle vara så pass mycket mer vilsekommen än andra i hennes ålder har vi båda svårt att se. Stina själv tror inte heller att någon av hennes kompisar skulle klara sig särskilt bra ensam.


En scen får mig som 2010-talsläsare att höja på ögonbrynen lite extra. I mitten av boken befinner sig Reine en bit utanför innerstan då han stöter ihop med ett raggaraktigt ungdomsgäng. Det som händer är ytterst märkligt: ”En stund senare hade Reine blivit så modig att han gick runt bland tält och bilar och tittade. Raggarna lät sig inte störas. /…/ Senare hade de bjudit honom på mat, det var då han lärt känna Hester och de andra. De hade suttit på huk vid elden och petat i sig corned beef direkt ur burken. Hester hade slängt åt honom en halvfull burk ”Exeter” och flinat.”  Denna harmlösa attityd från ett ”farligt” raggargäng anser Stina aldrig skulle finnas idag. När jag frågar henne om hon överhuvudtaget skulle prata med någon om hon vore ensam i Stockholm svarar hon: ”Nej, jag tror inte det. Man kan ju aldrig veta vem det är, liksom om han är farlig eller så.”  


En ensam Stina Järnek på Hötorget en tisdagskväll i mars 2013. PUB och torghandlarna står kvar men Reine Larssons Stockholm är inte detsamma som Stina Järnek upplever idag. Foto: Henrik Järnek


Det är alltså tydligt att samhället förändras snabbt, snabbare än det byggs nya konserthus eller PUB-varuhus i Stockholm. Jersilds gamla sköna 70-talsvärld är spårlöst försvunnen.  Ungdomsgängen Reine möter dricker inte längre oskyldiga trefemmor, det är polsk smuggelvodka som gäller 2013. Idag är Stockholm inte lika oskuldsfullt längre. Samhällsklimatet är hårdare. Det gäller ju för fan att passa sig för gängen. Jiddra inte, aldrig fucka upp. Särskilt inte som ensam elvaåring.
Nä, en kväll som denna ska en elvaåring inte sitta ensam. Inte 2013. En kväll som denna är det bättre för henne att gå på bio och äta på McDonalds tillsammans med någon som tar hand om henne. En storebror kan väl göra precis detta. Tillsammans promenerar vi över Hötorget, in i Filmstaden Sergels lokaler. Oscarsbelönade filmen Du gör mig galen börjar om fem minuter och vi måste hinna köpa biljetter och popcorn.
När vi kommer ut från filmen igen är mörkret ännu påtagligare. Torghandlarna och deras stånd är borta, ljusen från förr lyser inte längre och vi går på osäkra ben ut i stockholmsnatten.

 
 
 
DEN SOM VILL kan se Kay Pollacks Guldbaggevinnande film Barnens Ö från 1980 som bygger på PC Jersilds roman med samma namn.

 

 

Henrik Järnek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar