måndag 4 mars 2013

Stockholms Skildring. (Karolina Ramqvist - Alltings början.)


Som medverkande i westjärnans projekt "Stockholms skildringar" har jag valt att läsa Karolina Ramqvist roman Alltings början. Som en elev på Södra Latin drogs jag till denna bok av två anledningar. 1. Den unga tjejen Saga börjar på Södra Latin och vill leva i den värld som Södermalm är, allt från café au lait till cigaretter och män. Detta är en värld som jag känner och lever i, fast jag vet även hur den ser ut på baksidan, när skoldagen är slut och de sociala spelen tar över ens liv. 2. Att Saga är uppvuxen med en otroligt feministisk mamma och lever i 90-talets höjdpunkter, tror jackan vara något av en dröm för många elever på Södra. Med allt från modet och politiska åsikter tror jag att en klick av människor i min omgivning önskar att de levde i den världen som Saga gör.
Min skildring mellan Sagas Södermalm och mitt Södermalm kommer att utveckla synen på både boken och de sociala formationerna kring dessa ungdomar.

Astrid Stahlenius.
Hu2b Södra Latin.

(Bild av Astrid Stahlenius)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar