Mitt Stockholm i förändring
I Hjalmar Söderbergs
Doktor Glas beskrivs Stockholms miljöer på ett romantiserat sätt, där
huvudkaraktärens promenader ofta blir det som får förmedla känslan i staden. Dessa
scener utspelas uteslutande i Stockholm under sekelskiftet. Skulle dessa
miljöbeskrivningar kunna berätta om dagens Stockholm också, eller är de bara
ett minne från en bättre tid?
Att göra en jämförelse av Stockholms miljöer just nu, vid
den här årstiden, känns lite vemodigt då vädret inte riktigt är detsamma som
beskrivs i boken. Den innehåller en mängd levande och detaljerade redogörelser
för alla slags intryck; ljud, ljussättningar, dofter och känslor. Men en plats
som lämpar sig för sommar likväl som vinter är en utav mina absoluta
favoritplatser i Stockholm; Hagaparken.
Foto: Maria Gärdlund
Hagaparken är ingen viktig del i boken, det ska jag inte
påstå. Den är en utav ett flertal platser som skildras, men jag fastnade för en
kort beskrivning alldeles i början. För mig personligen har Hagaparken en viss
betydelse. I den parken har jag åtskilliga gånger spenderat en vacker dag under
min uppväxt. Sommar, vinter, vår eller höst – den är lika underbar oavsett.
Därför beslutar jag mig för att utgå från det stycke jag verkligen fattade
tycke för och försöka något sånär gå i doktor Glas fotspår, som han beskriver; Jag red utåt Haga runt om Ekotemplet, förbi
Koppartälten. Dagg och spindelväv över alla buskar och snår och ett stort sus
genom träden.
Idag är Hagaparken är en sådan där typisk plats där alla ska
samlas. Det finns en uppsjö av anledningar för folk att ta sig dit. Jogga, ta
en promenad, åka pulka med sina barn, ta en fika vid Koppartälten eller varför
inte ställa sig bakom järngrindarna till slottet och vänta på en skymt av
Estelle? Hursomhelst så är man aldrig där ensam, inte heller denna dag då jag
bestämmer mig för att ta en promenad och försöka på ett objektivt sätt känna in
den plats som jag tidigare tagit för given på ett sätt.
Det intressanta med Hagaparken, och det som förmodligen har
fått mig så fäst vid platsen överhuvudtaget är dess atmosfär av tidlöshet. Det
enda moderna du kan hitta är förmodligen kassaapparaterna i de caféer som finns
i parken, ibland någon bil som kör förbi (med leverans av eller till
kungligheter). I övrigt så känns omgivningen nästintill magisk och på något
sätt så känner jag mig som om jag vore tidlös jag med. Om jag bortser från
joggare i snabba kläder och barnvagnar i grälla färger så blir jag nästan lite
tagen av hur bevarad parken är.
Foto: Maria Gärdlund
Visst har man med all säkerhet korrigerat parken sedan 1905,
jag är inte så pass naiv att jag föreställer mig en hundraprocentigt bevarad
nationalpark. Stora delar av området begränsades i och med kronprinsessparets
nya residens i slottet, vilket gör att jag till exempel inte kan ta del av Prins
Gustafs monument annat än på 70 meters avstånd. Men Brunnsviken, Koppartälten och
Gustav III:s paviljong – alla fanns de där när Hjalmar Söderberg skrev Doktor
Glas. Och fast Glas upplevelser inträffade på sommaren så är det inte alls
svårt för mig att känna igen mig i det lilla stycket där han skriver om det.
Känslan är densamma, även om den förmodligen hade varit väldigt svår att uppnå
utan Hagaparkens oföränderliga charm.
Jag lämnar parken med en bra känsla och jag tänker
för mig själv att Hagaparken i solen är bland det bästa man kan uppleva.
Intrycket jag tar med mig av att ha jämfört dagens Hagapark med den Söderberg
berättar om i Doktor Glas är att doktorn måste ha haft samma känsla som jag under
sina besök i den.
Men – Jag får inte låta mig uppslukas totalt av Hagaparken
(något som kanske dessutom grundar sig lite för mycket i personliga
erfarenheter). Det finns andra delar av miljöbeskrivningarna i Doktor Glas som
jag själv har egna uppfattningar om sedan tidigare. En sådan plats är
Skeppsholmen, som beskrivs relativt flitigt boken igenom. I sin
dagboksanteckning från 9 september skriver doktor Glas; /…/ Ofta går jag ett slag ut på Skeppsholmen /…/ Ikväll stod jag vid
höjden vid kyrkan och såg solen gå ner. Det slog mig hur vackert Stockholm är.
Jag har inte tänkt mycket på det förr. Det står jämt i tidningarna att
Stockholm är vackert, därför fäster man sig inte vid det.
Ett så pass litet område som Skeppsholmen har sällan gett
mig anledning att ta mig dit, än mindre när det för mig är förknippat nästan
enbart med Moderna museet. Men som innerstadsbarn med en promenadförtjust mor
är det nästan oundvikligt att ha minnen av Skeppsholmen. Kanske främst av Skeppsholmsbron
med dess stora guldkronor, men också Västra brobänkens utsikt över Skeppsbron
och Söders höjder.
När du kommer över Skeppsholmsbron så ser du en lite
bredare, asfalterad väg vilken fungerar som en direkt förlängning av bron.
Går du den rakt fram så ser du Moderna Muséet, men ifall du väljer att svänga
till vänster och fortsätta in på en smalare väg omgärdad av vad jag antar är
syrénbuskar, då hamnar du vid Skeppsholmskyrkan som beskrivs i boken. Och visst
har doktorn rätt – den utsikten får mig verkligen att inse hur vackert Stockholm
är. Med en praktfull vy över Skeppsbron och slottet så är det inte svårt att
föreställa sig hur ljuvt det måste se ut i solnedgång.
Men hur inbjudande känns då Skeppsholmen en kylig
marseftermiddag, även om solen kastar sitt ljus över platsen? Kontrasterna blir
ganska påtagliga när man läser skildringarna av Skeppsholmen i boken. Perioden
juni – september förmodar jag är en större lockelse för såväl turister som stockholmarna
själva. Men visst kan man ändå så här i denna vinterkyla se hur optimalt det är
att blicka ut över staden från just Skeppsholmen. Du kan se Strandvägen med
dess kaj belamrad av båtar, Djurgården och Gröna Lund, Gamla Stan och Södermalm
från ön. Skeppsholmen är nog en ofta bortglömd del av staden, något som väljs
bort till förmån för Gamla Stan eller Skinnarviksberget.
Även om jag nästan aldrig har besökt Skeppsholmen
självmant så börjar jag få en trivsam känsla för platsen som övergår i insikten
om att jag underskattar ställen lite för lättvindigt, utan att riktigt ha
några belägg för det. För vad jag upptäcker på Skeppsholmen är återigen en
slags resa tillbaks i tiden, låt säga Hjalmar Söderbergs tidiga 1900-tal.
Arkitekturen är bevarad, den lilla kajen på östra sidan likaså och precis som i
Hagaparken så känns området tidlöst. De kala träden, de friska vindarna och det glittrande blå vattnet – det är exakt vad som beskrivs i boken.
Foto: Emma Gärdlund
Doktor Glas skildrar Stockholms innerstad. Då främst de
delar utav den som har bevarats bäst, vilket gör att man får en känsla av att staden
är precis som för över hundra år sedan, vilket den naturligtvis inte är. Men om
man inte heller väljer att tänka på de områden som bevarats kanske man å andra
sidan väljer att se en större förändring än vad staden faktiskt har genomgått.
Har Doktor Glas som bok kanske fått dess senare läsare att inte se på vår
nutidshistoria som någonting avlägset? Kanske fick Hjalmar Söderbergs levande
roman oss att se på dåtidens miljöer som något vi faktiskt har gemensamt med
hans samtid?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar